بازاریابی داده محور | تصمیم گیری داده محور | کلان داده | آنالیز داده | داده کاوی | هوش بازاریابی | استراتژی بازاریابی

نخستین پیمایش کلان داده‌ها در ایران به کارفرمایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات(مرکز تحقیقات مخابرات ایران) باهدف شناسایی وضعیت موجود زیست‌بوم کلان داده‌ها در کشور در جهت برنامه‌ریزی‌های کارآمدتر در این حوزه منتشر گردیده است.

در ادامه برخی نکات پیرامون این گزارش قابل‌ذکر می‌باشد.

۱- در مقایسه با نقشه راه توسعه کلان داده در کشور که در سال ۱۳۹۵ توسط کارگروه کلان داده جامعه آزاد رایانش ابری منتشر گردید گزارش فوق دارای جامعیت بسیار خوبی از لحاظ حضور شرکت‌های فعال در حوزه Big Data در این طرح و ارائه گزارش‌های توصیفی از فضای کلان داده در ایران می‌باشد.

۲- ارائه گزارش‌هایی از پلتفرم‌ها، ابزارها و بسترهای زیرساختی کلان داده مورداستفاده در پروژ‌ه‌های Big Data یکی از مواردی بود که اگر در مستند فوق یا تحت پیوست فنی منتشر می‌گردید می‌توانست جامعیت و کیفیت گزارش فوق را دوچندان نماید.

۳- با توجه به نتایج گزارش‌ها ارائه‌شده در حدود ۲۸ درصد از شرکت‌های حاضر در این پیمایش حجم اطلاعاتی کمتر از یک ترابایت دیتا داشته‌اند و بیش از ۵۰ درصد دادگان شرکت‌ها ساختاریافته بوده است. بنا به مؤلفه‌های کلان داده شامل حجم،َ تنوع و نرخ تولید اطلاعات به نظر می‌‌رسد بعضاً ممکن هست برخی شرکت‌هایی در این طرح موردبررسی قرارگرفته باشد که در حوزه جمع‌آوری، پردازش و تحلیل داده در سطوحی غیر از کلان داده فعال بوده‌اند.

۴- با توجه به کارفرمایی وزارت فناوری اطلاعات در پروژه فوق به نظر می‌رسید پیمایش فوق به حوزه‌های مدیریت استراتژیک و ارائه مدل‌ها و چارچوب‌های بومی کلان داده در کشور توجه بیشتری نماید.

در انتها با توجه به گزارش‌های توصیفی ارائه‌شده از فضای کلان داده کشور، به‌تمامی متخصصین و علاقه‌مندان حوزه کلان داده توصیه می‌نمایم مستند فوق را مطالعه نمایند. برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و خلأهای موجود در کشور در این گزارش قابل‌شناسایی است که می‌تواند ایده‌های مناسبی برای شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در جهت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها باشد.

پی‌نوشت:
گزارش تحلیلی نخستین پیمایش کلان داده‌ها در ایران از طریق لینک زیر قابل دانلود می‌باشد.

نقد و بررسی نخستین پیمایش کلان داده‌ها در ایران

توسط | ۱۳۹۷/۸/۲۰ ۱۲:۱۴:۳۵ اسفند ۱۶ام, ۱۳۹۶|ابزارها و پلتفرم ها, اخبار, علم داده, مقالات|