بازاریابی داده محور | تصمیم گیری داده محور | کلان داده | آنالیز داده | داده کاوی | هوش بازاریابی | استراتژی بازاریابی

آمار و تحقیقات نشان می  دهد که اکثریت قابل توجهی از سازمان ها برای مدیریت و بهینه سازی بازاریابی خود، پایگاه داده ای متمرکز ندارند. در سوی دیگر این شکاف، شرکت های پیشرو قرار دارند که کمتر از ۲۰ درصد کل سازمان ها را تشکیل می دهند.

چرا چنین شکافی وجود دارد و چرا استفاده از بازاریابی داده محور برای سازمان تا این حد دشوار است؟

می توان گفت فرآیند های داخلی سازمان ها از فرهنگ ارزشیابی و اندازه گیری برخوردار نیستند و اصولاً زیرساخت لازم را برای این کار ندارند. در کنار این ها بازاریاب ها نمی دانند با حجم عظیم داده ها چه کنند و اندازه گیری را با استفاده از چه معیارهایی و از کجا شروع کنند. هم چنین طبق گفته مدیران، بازاریاب ها هیچ درکی از عباراتی همچون ارزش خالص فعلی/NVP و ارزش طول عمر مشتری/ CLTV ندارند. اگر سازمان شما در میان آن ۸۰ درصد شرکت بیگانه با بازاریابی داده محور قرار دارد، دلسرد نشوید. ما تصمیم داریم در این پست با معرفی و شفاف سازی معیار های اصلی بازار یابی داده محور و توضیح و ترسیم نقشه راهی جهت آشنایی شما با مفهوم بازاریابی داده محور در پست های آینده در اجرای آن راهنماییتان کنیم.

اجرای بازاریابی داده محور نیاز به ابزار و چارچوب های مشخصی دارد. برای شروع کار، اکسل یکی از بهترین ها است. اما در به کار گیری مستمر بازاریابی داده محور ممکن است بخواهید از یک سیستمم یکپارچه و خودکار استفاده کنید، به ویژه وقتی با تعداد زیادی مشتری سر و کار داشته باشید. در این صورت به ایجاد ریز ساخت بازاریابی داده محور نیازمند خواهید بود که عبارت است از فعالیت هایی نظیر ایجاد پایگاه داده، بهره گیری از ابزارهای تحلیل پیچیده تر و غیره.

۱۵ معیار اندازه گیری عبارتند از:

۱- آگاهی از برند

۲- سواری آزمایشی

۳- نرخ رویگردانی مشتری

۴- رضایت مشتری(CSAT)

۵- نرخ پذیرش

۶- سود

۷- ارزش خالص فعلی(NTV)

۸- نرخ بازده داخلی (IRR)

۹- بازپرداخت

۱۰- ارزش طول عمر مشتری (CLTV)

۱۱- هزینه به ازای هر کلیک (CPC)

۱۲- نرخ تبدیل معاملات (TCR)

۱۳- بازده سرمایه گذاری تبلیغات (ROA)

۱۴- نرخ خروج کاربرانن از سایت

۱۵- بازاریابی شفاهی(WOM)

این مفاهیم را در پست های بعدی به  تفصیل شرح خواهیم داد.

مرجع: اصول بازاریابی داده محور- مارک جفری

 

توسط | ۱۳۹۶/۱۰/۲۴ ۱۵:۵۵:۰۴ دی ۲۴ام, ۱۳۹۶|برندینگ, برندینگ داده محور, مقالات|